Je wilt een uitkering aanvragen
Kun je (nog) niet volledig in jouw inkomen voorzien?
Kijk dit filmpje voor een korte uitleg over het aanvragen:
Kun je (nog) niet volledig in je eigen inkomen voorzien? Bij Senzer kun je een Bijstands-, IOAW, of IOAZ-uitkering aanvragen
Inwoners uit Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren kunnen bij Senzer terecht voor een Participatiewet-(Bijstands-), IOAW- of IOAZ-uitkering. Dit kan als je geen inkomen of een te laag inkomen (onder bijstandsniveau) hebt om van rond te komen. Aanvragen kan alleen digitaal via de Senzer-site. Deze uitkeringen zijn bedoeld als een tijdelijke ondersteuning die Senzer namens jouw gemeente verstrekt. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk weer eigen inkomen te verdienen. Senzer zal je hierbij ondersteunen. Samen grijpen we kansen. Ioaz-uitkering aanvragen? Klik dan hier.
Digitaal aanvragen van een Bijstands- of IOAW-uitkering. Zo werkt het:
Stap 1: Vooraf: wat heb ik nodig?
Voor een aanvraag heb je een aantal zaken nodig:
- Jouw DigiD en eventueel het DigiD van je partner
- Een e-mailadres
- Bewijsstukken van jouw inkomen en leefsituatie
- en ongeveer 30 minuten: zo lang duurt het beantwoorden van de vragen ongeveer.
Tips, hulp en informatie bij het aanvragen van een uitkering:
- Bij de online aanvraag kun je bewijsstukken uploaden en toevoegen. Maak van tevoren een scan of foto van deze bewijsstukken, en sla deze op onder een handige naam op je computer, telefoon of tablet. Je kunt de benodigde bewijsstukken dan makkelijk selecteren en uploaden.
- Kijk hier hoe je je eigen bankafschriften kunt downloaden
- Hoe vollediger de aanvraag, hoe sneller wij deze kunnen afhandelen. Heb je geen of niet alle bewijsstukken digitaal, dan kun je deze ook later uploaden. Of breng ze langs bij Senzer in Helmond. Doe dit wel zo snel mogelijk.
- Voor hulp bij een aanvraag kun je een afspraak maken door te bellen met de Senzer Informatie&Adviesbalie (tel. 0492 58 24 44). Ook kun je gebruik maken van een van onze openbare computers op locatie Churchilllaan 109 te Helmond om jouw aanvraag te doen. Ook is er een scanner voor bewijsstukken aanwezig. We zijn open en bereikbaar op werkdagen tussen 08.30-17.00 uur
- Kijk voor de bijstandsnorm en de hoogte van de uitkeringen op de site van de Rijksoverheid.
De voordelen van deze digitale aanvraag voor jou:
- Het is veilig: je logt in via je eigen DigiD. Hierdoor is ook je privacy gewaarborgd
- Het aanvraagformulier is al ingevuld met gegevens vanuit andere instanties. Vergelijk het met je opgave op de site van de Belastingdienst. Makkelijk dus….
- Mensen die alles goed invullen krijgen sneller een besluit op de aanvraag. Je weet dus sneller waar je aan toe bent
- Minder kans op fouten, omdat heel veel gegevens al ingevuld zijn
- Minder papier en administratieve rompslomp
- De Senzer Aanvraag is 24 uur per dag bereikbaar via je computer
Stap 2: Aanvragen kan alleen digitaal: makkelijk en veilig
Om te beginnen met je aanvraag, klik je hier. Je komt dan in een inlogscherm waar je -met je eigen Digid- inlogt in het digitale Senzer aanvraagsysteem. Vervolgens worden je vragen gesteld over jouw inkomen en leefsituatie. Het aanvraagsysteem is al ingevuld met gegevens vanuit andere instanties. Mocht je andere gegevens opgeven dan bij ons bekend, dan kan een melding volgen. Pas je antwoord dan aan, of kies voor doorgaan. Zo loop je -door het geven van antwoorden en het invullen of aanvullen van gegevens- automatisch door de aanvraag heen.
Belangrijk bij de digitale aanvraag:
vanwege de bescherming van jouw persoonsgegevens logt DigiD automatisch na 15 minuten uit. Het kan zijn dat je meer tijd nodig hebt. Volg daarom de volgende stappen om te zorgen dat je aanvraag goed ingevuld wordt:
- Beantwoord eerst alle vragen.
- Als je dat gedaan hebt en bent aangekomen bij het uploaden van stukken, breek je de sessie af. Klik daarvoor op de optie ‘afbreken’. Dit heeft geen gevolgen voor wat je al hebt ingevuld. Alle gegevens blijven bewaard!
- Log opnieuw in met je DigiD en ga je verder met de aanvraag. Klik door alle velden die je reeds hebt ingevuld.
- Dan kom je opnieuw bij het scherm 'uploaden'. Upload hier alle bewijsstukken.
- Na het laatste bewijsstuk klik je op ‘verzenden.’ Je krijgt dan van Senzer een bevestiging op het e-mailadres dat je hebt ingevuld.
Stap 3: De aanvraag is compleet na gesprek met Participatiecoach
Dan zijn we er bijna. Binnen enkele dagen –nadat je de digitale aanvraag hebt gedaan- belt een participatiecoach van Senzer je voor een aantal aanvullende vragen én word je uitgenodigd voor een screeningsgesprek. Tijdens dit gesprek kunnen we jou helpen bij het vinden van werk of op een andere manier ondersteunen, als dat nodig is. Heb je alle bewijsstukken volledig en op tijd aangeleverd én ben je op het eerste gesprek met de participatiecoach geweest? En hebben wij geen verdere vragen meer? Dan krijg je binnen acht weken een brief thuisgestuurd, waarin staat of je wel of niet een uitkering krijgt (het is mogelijk dat deze beslistermijn eenmaal 8 weken verlengd wordt). Deze brief heet een 'beschikking’. Voor jongeren tot 27 jaar kan een wachtperiode van 4 weken gelden.
Succes met het aanvragen! Heb je nog vragen? Kijk dan hieronder
Andere ondersteuning door Senzer
Bijstand voor ondernemers
Ondernemers die in zwaar weer zitten kunnen in aanmerkingen komen voor de Bijstandsregeling voor zelfstandigen (BBZ) of op een andere manier ondersteuning krijgen van Senzer. Neem hiervoor contact op met het Senzer Ondernemerspunt. Zij helpen je graag verder.
Als ondernemer in slecht weer? Ons ondernemerspunt biedt toekomst
Bijzondere Bijstand
Daarnaast voert Senzer namens de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren de Bijzondere bijstandsregeling uit. Hiermee kunnen mensen met een laag inkomen bijzondere kosten vergoed krijgen.