22-08-2019 | 11:25
Body tekst

Fletcher Kloosterhotel Willibrordhaeghe kiest voor medewerkers via Senzer en UWV 

‘Personeel werven? We moeten op een andere manier gaan denken!’

Wie denkt dat het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt alleen vanuit maatschappelijk oogpunt zin heeft en niet zo snel tot resultaten leidt, heeft het mis. De afdeling ‘housekeeping’ van Fletcher Kloosterhotel Willibrordhaeghe in Deurne scoort het hoogste rendement van alle Fletcher-hotels in Nederland. Opvallend detail: het team bestaat voornamelijk uit medewerkers die door Senzer en het UWV bemiddeld zijn.

 

‘Ik zeg wel eens gekscherend: Daar komen de robots weer, zo goed is ons team nu ingericht’, vertelt Melissa Stienen, manager bij Fletcher Kloosterhotel Willibrordhaeghe. Dat de afdeling ‘housekeeping’ zo goed zou draaien, had ze twee jaar geleden tijdens de oprichting van het hotel niet durven dromen. De manager was voornamelijk bezig met het opstellen en beëindigen van contracten. ‘Het verloop van medewerkers was zo hoog dat er iets moest veranderen.’

 

Positieve verandering

Al vrij snel is Meta Visser, accountmanager bij Senzer, bij deze verandering betrokken geraakt. Meta: ‘Door op een andere manier te kijken naar processen, taken en functies, worden er meer mogelijkheden op de werkvloer gecreëerd. Zo moesten de housekeeping-medewerkers het hele pand door lopen naar de linnenkamer.’ Melissa vult aan: ‘Niet efficiënt en aan het einde van de dag was iedereen doodop.  Nu zijn er medewerkers die de linnenkamer bemannen en focussen de schoonmakers op de aanpak van de kamers. Het gevolg: volop kandidaten, de werktijden zijn weer overzichtelijk en iedereen kan op de dagen van voorkeur werken.’ En hoe staat het met het verloop? ‘Pas in juni had ik de eerste ontslagbrief sinds het najaar, een reguliere medewerker die ergens anders meer kon gaan verdienen. Dus wat dat betreft zit het wel goed.’

 

Kijk verder dan het perfecte plaatje

Dit Fletcher-hotel bood het afgelopen jaar dus kansen aan mensen die het wat lastiger hebben op de arbeidsmarkt. Melissa: ‘In het bedrijfsleven zoeken we allemaal naar het perfecte plaatje: geschoolde mensen die zich goed kunnen presenteren. Maar prik eens door die presentatie heen en steek wat tijd en energie in een nieuwe werknemer, dat levert je echt heel veel op.‘

 

Begeleiding en geduld

Die ‘energie’ in een kandidaat steken, bestaat uit de juiste begeleiding (elke nieuwe medewerker krijgt een buddy) en een beetje geduld. ‘Deze medewerkers hebben allemaal hun eigen verhaal en kunnen niet meteen voor de volle honderd procent presteren. Door ze aan een buddy te koppelen, hebben collega’s vaak meer begrip voor de situatie. Het is zelfs zo, dat als we geen buddy kunnen bieden, er geen plaatsing mogelijk is.’

 

Beter dan de Fletcher-norm

Dat deze nieuwe aanpak goed heeft uitgepakt, blijkt wel uit het feit dat een aanzienlijk deel van de personeelsleden via Senzer en UWV komen. Een voordeel, doordat housekeeping gedaan wordt door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunnen er meer mensen tegen dezelfde loonkosten ingezet worden. ‘Hierdoor maken we hier 3,5 kamer per uur schoon, terwijl de norm bij Fletcher op 3 kamers per uur ligt.  De werkdruk is laag, taken zijn fysiek behapbaar en er is een enorme saamhorigheid in het team ontstaan.’

 

Expert in bedden opmaken

Gary Dillon Howe is zo’n loyale werknemer. Hij ziet zichzelf over vijf jaar zeker nog op deze plek werken. Hij volgt zelfs een opleiding tot gastheer. Vier jaar geleden zag zijn leven er nog heel anders uit, vluchtte toen uit Trinidad en Tobago. Daar was hij kapper, maar ook al knipte hij hier regelmatig, hij miste het contact met collega’s en  hij wilde zijn Nederlands aanscherpen. ‘Ik loop hier stage en mag dus op verschillende afdelingen meelopen. Ik heb net housekeeping afgerond, dat vond ik heel leuk. Ik sta bekend om het opmaken van de bedden, ik ben daarin heel perfectionistisch.’ Inmiddels staat hij bij de receptie. ‘Ik merk dat ik veel meer Nederlands praat en er ook beter in word. Het is fijn om collega’s te hebben en ik heb er zelfs een paar vrienden bij.’ Het Fletcher-hotel heeft hem geholpen om een studie te kiezen. ‘Ik leer ook veel over mezelf, zo leer ik nu ‘nee’ zeggen, al valt dat niet altijd mee’, lacht hij.

kuppens_fotografie_6043_web.jpg

 

Gary Dillon Howe

 

Gary is dus echt opgebloeid door zijn baan en het ritme en de contacten die daarbij horen. Hetzelfde geldt voor Judith Swinkels (26). Vanwege haar ziekte, diabetes, zat ze zo’n twee jaar thuis. En je zou gerust kunnen zeggen dat de muren op een gegeven moment op haar af kwamen. ‘Ik wilde weer aan het werk, van die bank af!’, zegt ze strijdlustig. Via de Senzer Banenmarkt kwam ze in aanraking met deze werkgever. Nu maakt ze de algemene ruimtes in het hotel schoon, binnenkort krijg ze een contract voor meer uur. ‘Ik ben door dit werk in een positieve flow geraakt’, vertelt ze. ‘Ik voel me veel beter, ook met mijn ziekte gaat het de goede kant op, mede omdat ik af probeer te vallen.’ Over het hotel, heeft ze niets dan goeds te zeggen. ‘Ik kreeg hier meteen een warm gevoel, de sfeer is super en iedereen is aardig. We geven elkaar heel veel complimenten. Ik ga dan ook elke dag met plezier naar mijn werk.’

kuppens_fotografie_5990_web.jpg

 

Judith Swinkels

 

Veel voldoening

Melissa hoort de verhalen met een glimlach op haar gezicht aan. ‘Ik ben geen hotelmanager, maar meer een peoplemanager geworden’, lacht ze. ‘Het geeft mij heel veel voldoening als ik zie hoe een teruggetrokken nieuwe medewerker na een paar weken staat te stralen. Vroeger was ik vooral bezig met nieuwe business binnen halen, maar voor mij is mijn team goed neerzetten nu het belangrijkste. Want alleen met een sterk team, kun je bieden wat je belooft en kunnen we onze business zelfs uitbreiden.’

kuppens_fotografie_8969_web.jpg

 

Melissa Stienen (l), manager Fletcher, en Meta Visser (r), accountmanager Senzer

Afbeelding
Manager Fletcher en accountmanager Senzer